Tuesday, December 16, 2008

Perihal keldai tua dan kuda tunggangan DAP dan kambing hitam
















Saya amat kesihan dengan proton, jenama perintis kereta buatan Malaysia. Ianya adalah satu-satunya idea bekas Perdana Menteri Tun Mahathir yang memandang ke hadapan untuk meletakkan negara sebagai pengeluar kereta terkemuka di suatu hari nanti. Proton baru berusia 20 tahun dan jika dibandingkan dengan pengeluar kereta terkemuka Jepun ternyata proton amat muda dan masih hingusan lagi kerana sebagi contoh Honda dan Kia telah menerokai bidang automobile selama lebih 50 tahun. Bagaimana pun jika dibandingkan dengan usia yang muda dan pencapaian proton hari ini kita rakyat Malaysia boleh berbangga cuma mungkin proton agak sedikit kurang dari segi inovasi sebab sebagai contoh jika kita lihat model proton perdana secara exterior nya tidak banyak berubah.

Bagaimana pun terhadap tuduhan yang dilemparkan kepada Proton tentang kos pembaikian atau maintenance yg tinggi bagi proton perdana, sila baca penafian Proton, cari pautan di laman web Proton di http://www.proton.com.my/ . Nampaknya dalam hal ini proton telah dijadikan kambing hitam oleh DAP kerana dendamnya kepada UMNO dan khususnya kepada mantan Perdana Menteri Tun Mahathir dan seperti yang dijangkakan ia turut diratibkan oleh Pas dan PKR.


Rakyat Malaysia telah berkali-kali disuapkan dengan isu kos pembaikan proton perdana yang kononnya tinggi dan justifikasi ini telah diperalatkan oleh seorang menteri besar bagi memenuhi nafsu serakah dengan membeli mercedes untuk kegunaan juak-juak memanda menteri. Akhirnya BPR juga yang meyelesaikan dan membersihkan nama proton. Itu kerenah pemimpin UMNO negeri. Bagaimana pula dengan pemimpin DAP ? Lim Guan Eng seolah macam bersumpah tujuh keturunan pantang bagi kerajaan negeri meneruskan penggunaan proton perdana dan khabarnya akan memilih Toyota camry bagi kegunaan exco pada masa hadapan.

Dan akhirnya tindakan yang sama dituruti oleh Kerajaan Selangor dan Kedah, kerajaan pakatan rakyat. Pas di Kedah seperti keldai tua, sementara PKR di Selangor seperti kuda tunggangan, bolehkah kita menganggap Pas sebagai keldai tua DAP ? Dan PKR sebagai kuda tunggangan DAP ?

Percayalah Pas dan PKR akan mengikut apa sahaja rentak yang dimainkan oleh DAP dan terbaru Nik Aziz mengaminkan papantanda pelbagai bahasa yang dicanangkan Lim Guan Eng. Kononnya bahasa cina telah diajar di sekolah cina, ada surat khabar cina, ada radio cina dan ada bermacam-macam cina lagi dan saya tambah ada orang cina. Sebaik Pas memerintah Kedah, kerajaan negeri pun buka pula ladang babi, kerana ada cina. Saya cadangkan orang cina Kelantan minta dengan Nik Aziz buka satu ladang babi di Kelantan. Natijah di sini ialah Pas akan ikut apa sahaja kemahuan DAP.

Proton ialah kereta Nasional Malaysia dan sebagai rakyat Malaysia walau pun kita berbeza fahaman politik namun rasa bangga kepada negara tercinta harus ada dalam sanubari kita, dan sebagai menyokong rasa bangga itu ialah dengan menyokong kereta nasional kita dengan mengenepikan fahaman politik sempit.

Proton sering dijadikan kambing hitam oleh pemimpin politik yang tidak jujur kepada negara, sama ada atas sifat kebencian dan dendam atau pun juga untuk memenuhi kehendak nafsu politik mereka.

No comments: