Tuesday, December 9, 2008

TIDAK BELAJAR ATAU ENGGAN BELAJAR ADALAH KESILAPAN BESAR DALAM HIDUP




Betulkah, kita tidak belajar atau tidak pernah mengambil iktibar dari kejadian-kejadian malang, sedih dan duka di masa lalu ? Atau sememangnya kita tidak mahu ? Atau kah kita ini punya tahap kesedaran terlalu rendah sama dengan orang yang tidak bertamadun setaraf dengan penduduk Timor Leste ?

Marahlah kita dan riuh sekampung, jika kita dituduh demikian. Kita kan rakyat Malaysia, negara yang telah maju, jauh lebih maju jika dibandingkan dengan kebanyakan negara di Afrika, apa lagi jika dibandingkan dengan negara Timor Leste yang baru belajar demokrasi, tentulah macam bumi degan langit. Orang Timor Leste nak buat apa pun tak pandai yang hanya tahu tanam pisang dan jagung sahaja sedangkan kita dah buat kereta dan macam-macam lagi.


Tragedi Highland Tower 1993, 15 tahun dahulu telah mengorbankan banyak nyawa dan amat memilukan dan kini Bukit Antarabangsa. Jarak masa antara dua tragedi ini ialah 15 tahun, jika diambil kira, adakah Projek Bukit Antarabangsa ini dibina selepas tragedi Highland Tower ?



Adakah kerana kecuaian atau rasuah atau tangan-tangan politik disebalik kelulusan projek-projek perumahan lereng bukit seperti ini ?

Apakah jalan penyelesaian supaya ia tidak berulang ? Atau adakah ia akan terus berulang dan berulang lagi ?

No comments: